Bij het maken van reclame voor een product wordt vaak gekeken naar wat de maker mooi vindt en wat er bij het bedrijf past, zonder gebruik te maken van enige strategie. Maar juist door gebruik te maken van verschillende strategieën is het mogelijk om hier meer uit te halen. Dr. Robert Cialdini, hoogleraar psychologie en marketing, heeft zes principes ontwikkeld voor het beïnvloeden van anderen. Hoe je twee van deze principes gemakkelijk toe kan passen op reclame-uitingen zal ik je hier uitleggen.
Sociale bevestiging
Mensen zijn gevoelig voor wat anderen doen en zoeken vaak sociale bevestiging. Het is ideaal om hierop in te spelen als bedrijf. Facebook geeft niet voor niets de optie om een advertentie te targeten op personen die je pagina leuk vinden en hun vrienden. Als iemands vrienden iets leuk vinden is een persoon eerder geneigd om dit ook leuk te vinden. Op je reclame-uiting kan je dit toepassen door bijvoorbeeld neer te zetten “al 350 keer gekocht”.
Wanneer een bezoeker ziet dat anderen dit product ook gekocht hebben, zorgt dit voor extra vertrouwen in de kwaliteit van het product.
Schaarste
Als een bepaald product schaars is zijn mensen eerder geneigd om dit product te kopen. Mensen willen niet de mogelijkheid verliezen om een product te kunnen kopen en zullen deze aankoop daarom sneller doen. Bij deze beslissing speelt schaarste een belangrijkere rol dan of ze het product ook echt nodig hebben. Op een boekingssite wordt bijvoorbeeld vaak weergegeven dat er nog maar een paar hotelkamers vrij zijn. Hierbij geeft men de bezoeker een gevoel van schaarste maar ook van urgentie, de bezoeker moet namelijk snel beslissen voordat alle kamers bezet zijn. Bij het reclame maken voor een product kan je dit toepassen door aan te geven dat er nog maar een paar producten over zijn. Ook kan dit door er teksten bij te zetten als “op=op” en hoeveel dagen het product nog beschikbaar is.
Met een paar kleine trucjes is het dus mogelijk om nóg meer uit je reclame-uitingen te halen!