Bij promotie en reclame denkt men al gauw aan alle standaard methoden: gedrukte advertenties, tv- en radiocommercials en sponsoring bijvoorbeeld. Deze traditionele middelen werken natuurlijk nog steeds, maar er zitten een aantal nadelen aan. Ten eerste zijn ze vrij prijzig. Ten tweede val je niet gemakkelijk meer op, maar dat is toch juist wat je als bedrijf wil? In dit blog behandelen we kort een aantal creatieve manieren om reclame te maken of je bedrijf te promoten.

Guerrillamarketing

Met een beperkt budget kun je toch een groot bereik hebben. Zolang je maar creatief bent en zorg voor een bepaalde buzz. Vaak gaat dit gepaard met interactie met de doelgroep. Guerrillamarketing is verrassend en zomaar op in specifieke, onverwachte plekken. De meeste bekende voorbeelden zijn helaas wel van grote merken, maar dit wil niks zeggen. Juist omdat je met een klein budget voor veel aandacht kun zorgen. Zorg er alleen wel voor dat je heel je guerrillamarketing campagne van te voren goed uitdenkt. Dit houdt dus ook in dat je de mogelijke reacties en gevolgen moet kunnen overzien. Juist dit is belangrijk, omdat je met guerrillamarketing precies het randje opzoekt. Het mooie hiervan is, dat dit soort ludieke campagnes sneller opgepikt worden op sociale media. Om dit te bereiken moet je dus wel zorgen dat je promotie een bepaald gevoel oproept. Meestal worden angst en humor gebruikt bij succesvolle guerrillamarketing campagnes, omdat mensen dit het beste onthouden tussen de duizenden andere reclameprikkels die ze op een dag krijgen.

Nieuwe sociale media

Sociale media zijn inmiddels al jaren onderdeel van marketing. Zo zie je tegenwoordig bijna meer reclame op Facebook dan posts van je vrienden. Ook Twitter is al jarenlang onderdeel van marketing binnen bedrijven. Echter liggen er nog kansen bij middelen die pas sinds kort echt populair zijn. Wat dacht je van Snapchat of Instagram? Of een snelle nieuwsupdate via WhatsApp? Op deze platformen is nog veel te winnen voor bedrijven.