Tegenwoordig is in bijna elke branche de concurrentie moordend. Bedrijven vragen zich af hoe ze de concurrentie voor kunnen zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat dit op een creatieve en innovatieve manier gebeurt. Je wilt als bedrijf uniek en makkelijk herkenbaar zijn voor de consument. Juist daarom is het een must om in een tijd van digitalisering en co-creatie je concurrenten een grote stap voor te zijn.
The digital age
Mede door de komst van social media, fora en vergelijkingssites willen klanten al zelf snel de controle in handen hebben. Zij zijn degene die besluiten of ze uiteindelijk voor merk A of B gaan. Klanten willen graag hun behoefte vervullen bij merken die hen aanvullen. Logisch natuurlijk. Als een merk hier op glad ijs begeeft, dan is het de hoogste tijd tijd om er werk van te maken. In de merkbranding dient een bedrijf de belangrijkste unique selling points te formuleren en te communiceren. Deze moeten het merk onderscheiden van de concurrentie en zijn bovendien relevant voor de klant.
Branding en reclamemiddelen
Zodra de merkidentiteit is bepaald, kiest het merk effectieve reclame- en promotiemiddelen. Geschikte middelen inzetten is niet zomaar iets lukraak uitkiezen. Het vergt veel denkwerk om die keuzes te maken. Wat dacht je van t-shirts drukken met de juiste promotietekst, of het bedenken van het ontwerp voor een grote banner? Dat is vaak niet zo even gedaan.
Juiste synergie
Omdat keuzes maken in de juiste middelen een must is, moet dit uiteindelijk voor een goede mix zorgen. Ieder reclame- of promotiemiddel moet onderscheidend zijn binnen een groot geheel. Het zou zonde zijn om een middel los te gebruiken. Belangrijk is om grote resultaten te boeken waardoor de houding én het gedrag van de klant wordt beïnvloed in de richting van jouw merk. Zet ‘m op!