Recente berichten
Categorieën
Tags

wildplakken

Wildplakken als promotiemiddel

Je ziet het in elke stad, in elk dorp: op elk elektriciteitskastje, op elk bushokje en op elke lantaarnpaal zit wel een poster of sticker geplakt. Vooral evenementen maken gretig gebruik van geplakte promotiemiddelen. Wildplakken is een makkelijke manier op je boodschap op elke plek te plaatsen, waar je maar wilt. De kosten zijn relatief laag, zeker als je wildplakken vergelijkt met andere marketingcommunicatiemiddelen. Al helemaal wanneer posters of stickers in grote oplagen gedrukt worden.

Wildplakken is illegaal

Je zou het niet verwachten als je door de stad loopt, maar volgens de wet is wildplakken illegaal. Je kunt er zelfs een flinke boete voor krijgen. Dit gebeurt echter bijna nooit, want je bent pas echt strafbaar als je op heterdaad betrapt wordt. Vanwege de grote populariteit van wildplakken zijn er op veel plaatsen legale, vrije plakplaatsen gemaakt. Hier kun je zonder risico adverteren. Het probleem van deze legale plekken is echter dat er waarschijnlijk al snel een andere poster over de van jou heen geplakt wordt. Zeker wanneer er grote bedrijven in dezelfde regio als jou adverteren is je kans klein om voor een lange tijd gezien te worden.

Stickers plakken

Het grootste voordeel van posters is het formaat. Hier staat echter tegenover dat posters op bepaalde plekken minder geaccepteerd worden dan stickers. Ze zijn ook makkelijker te verwijderen. Wanneer je een korte boodschap of een kleine reclame uiting hebt, kun je dus beter voor stickers kiezen. Deze zijn nog goedkoper dan posters en je kunt ze in enorme aantallen bestellen. Het belangrijkste verschil tussen stickers en posters is dat posters bijna altijd door een organisatie zelf geplakt worden en stickers niet. Wanneer je als bedrijf slim bent, geef je stickers weg aan klanten die je product hebben gekocht of aan bezoekers fan je evenement. Deze mensen zijn als het ware fans van je merk en kunnen gratis en voor niets je merk promoten. Zo hoef je zelf niet de stad in met een rol posters onder je arm en een emmer lijm in de andere hand. Wanneer je ambassadeurs stickers voor je plakken zullen deze ook over een wijder gebied geplaatst worden. Hier kleeft natuurlijk wel het risico aan dat je stickers op plekken terecht komen waar mensen er niet blij mee zijn. Dit hoeft echter geen probleem te zijn, aangezien je niemand hebt aangespoord om ze op die plek te plakken. Voor de meeste merken die gebruik maken van deze manier van promotie zal een dergelijk geval echter geen imagoschade opleveren. Past deze vorm van reclame wel bij je merk? Dan moet je plakken wat je plakken kan!

 

Geen reactie's

Geef een reactie